Anledningar till att en betalning nekas

 

Om din betalning nekas så kan det bero på olika faktorer beroende på vilken betalmetod du valt.

Nedan följer en lista på de vanligaste anledningarna till varför en betalning nekas för respektive betalmetod:

 

Om du har valt att ha ditt kort kopplat som betalmetod så är dessa fyra anledningar de vanligaste som är orsaken till att en betalning ej går igenom.

  • - Det finns inte täckning på kortet.
  • - Kortet är stängt för internetköp. 
  • - Du har ett gammalt / fel kort registrerat på Mitt Vimla 
  • - Ditt kort har blivit stöldspärrat

 

Vad du kan göra är:

  • - Dubbelkolla med banken att det finns nog med pengar och att kortet är öppet för återkommande internetköp.

 

  • - Hör med din bank eller logga in till din internetbank och se över så du öppnat upp kortet för internetköp.

 

  • - Om du spärrat ditt kort och fått ett nytt, eller om kortet gått ut så behöver du lägga in ditt nya kort för betalningen. Tänk på att nya kort ofta behöver aktiveras för internetköp på nytt innan de går att använda.

 

Om du har valt att ha autogiro eller faktura som betalmetod så är dessa två de vanligaste anledningarna till varför autogirot eller fakturan nekas:

  • - Betalningen överskrider 300kr, då kommer Klarna inte godkänna betalningen och den måste då betalas med kort eller så kan man kontakta Klarna för att be dem att göra en ny, manuell kreditbedömning för att sedan kunna välja faktura / autogiro igen.

 

  • Klarna nekar dig kredit för denna månad. Detta betyder då att Klarna inte godkänner dig för fakturor eller autogiro då du inte gått igenom deras interna kreditkontroll som görs varje månad. När detta händer kan man fortfarande betala med kort eller försöka uppdatera till faktura / autogiro igen så triggas ett nytt försök mot klarna. Viktigt att ha i åtanke är att det är den första valda betalmetoden som gäller.

 

  • Du har en gammal adress registrerad hos antingen oss eller Klarna.Om detta är fallet så kommer din kredit inte beviljas för denna räkning pga risken förbedrägeri. Dubbelkolla att din adress stämmer både hos oss och hos Klarna och uppdatera betalmetoden igen så ska det inte vara några problem.

 

  • Du går inte igenom kreditkontrollen för BIllogram och det är då endast kortbetalning som är möjligt att använda. 

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende