Anledningar till att en betalning nekas

 

Att din betalning nekats kan bero på olika saker beroende på vad du har för betalmetod:

 

Kort:

- Det finns inte täckning på kortet.
- Kortet är stängt för återkommande internetköp. 
- Du har ett gammalt / fel kort registrerat på Mitt Vimla.
- Ditt kort har blivit stöldspärrat

 

Hur löser jag det?

- Dubbelkolla med banken att det finns nog med pengar och att kortet är öppet för återkommande internetköp.
- Om du spärrat ditt kort och fått ett nytt, eller om kortet gått ut så behöver du lägga in ditt nya kort för betalningen. Tänk på att nya kort ofta behöver aktiveras för internetköp på nytt innan de går att använda.
- Uppdatera din betalmetod så triggas ett nytt betalningsförsök. 

 

Autogiro/faktura via Klarna:

- Om betalningen överstiger 300kr, så brukar Klarna inte godkänna betalningen. Då behöver du antingen betala med kort, eller be Klarna göra en manuell bedömning av kreditbeloppet. Sedan kan du välja faktura/autogiro igen.

- Klarna nekar dig kredit för denna månad. Klarna gör en intern kreditkontroll varje månad inför faktura/autogirodragningar. Går du inte igenom den så behöver du betala med kort, eller testa att uppdatera betalmetoden på nytt.

- Du har en gammal adress registrerad hos antingen oss eller Klarna. Ifall att adressen missmatchar så godkänner Klarna inte kredit av säkerhetsskäl. Dubbelkolla att din adress stämmer både hos oss och hos Klarna och uppdatera betalmetoden igen så ska det inte vara några problem.

 

Faktura via Billogram:

- Du går inte igenom kreditkontrollen för Billogram och det är då endast kortbetalning som är möjligt att använda. 

 

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende