Checklista när mobilen är borta

 

Ibland har man bara otur och helt plötsligt är mobilen borta. Eller så har man tappat den i toaletten eller helt enkelt bara glömt den på bussen. Obrukbar är den i alla fall och då kan man behöva lite hjälp.

 

Vi har skapat en checklista för vad du behöver göra om olyckan är framme.

  1. Spärra ditt abonnemang och simkort. Detta gör du genom att logga in på Mitt Vimla och trycka på Inställningar i menyraden och sen klicka på Spärra under ditt sim-kortsnummer.
  2. Så, nu kan du börja andas igen. Så fort du spärrat ditt SIM-kort så kan ingen använda ditt abonnemang, och skulle de lyckas står vi för kostnaderna.
  3. Det kommer även automatiskt skickas ut ett nytt simkort till den adress du är folkbordförd till eller den adress du uppgivit vid beställningen.
  4. Tänk efter vilka appar du har som kräver lösenord: Facebook, Instagram, Twitter mfl. Logga in på dem via datorn och byt lösenord så att ingen kan ta över ditt sociala jag.

 

Nu är det dags att spärra din mobil:

Sedan kan du se vart din mobil är någonstans, du kan skicka meddelande så att om någon hittar den kan de kontakta dig. Du kan även låsa och ta bort allt innehåll på mobilen så att ingen kan komma åt det.

 

Sista steget är att göra en anmälan till polisen
Det behöver du göra för att kunna få ut ersättning från ditt försäkringsbolag. Har du blivit bestulen utomlands behöver du göra en anmälan i landet du befann dig i och en anmälan i Sverige.

När du har polisanmält förlusten kan vi lägga in en spärr på själva telefonen i våra system. Då hör du av dig till oss med 

IMEI-numret för telefonen, Diarie-numret från polisanmälan samt om du valt en 6-siffrig kod för upplåsing av telefonen. 

 

Så, då var vi klara.

Nu är det bara att fixa en ny mobil. Kanske känner du någon som precis köpt en ny telefon och vill sälja sin gamla eller så kan du hitta en snygg på Blocket. 

 

Har du synkat din mobil mot Google Play, iCloud eller iTunes så är det bara att ladda ner alla appar och adressbok m.m. till din nya mobil.

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende