Checklista när mobilen är borta

Ibland har man otur och plötsligt är mobilen borta. Du kan ha tappat den i toaletten eller helt enkelt bara glömt den på bussen.

Vi har skapat en checklista för vad du behöver göra om olyckan är framme.

  1. Spärra ditt abonnemang och SIM-kort. Detta gör du genom att logga in på Mitt Vimla Gå till Inställningar och klicka på Spärra sim
  2. Så, nu kan du börja andas igen. Så fort du spärrat ditt SIM-kort så kan ingen använda ditt abonnemang.
  3. När du spärrat SIM-kortet skickar vi ut ett nytt SIM med samma nummer automatiskt. Dubbelkolla att adressen stämmer under Kontouppgifter
  4. Tänk efter vilka appar du har som kräver lösenord: Facebook, Instagram, Twitter mfl. Logga in på dem via datorn och byt lösenord så att ingen kan ta över ditt sociala liv.

Nu är det dags att spärra din mobil:

Sedan kan du se vart din mobil var uppkopplad senast, du kan skicka meddelande så att om någon hittar den kan de kontakta dig. Du kan även låsa den och ta bort allt innehåll på mobilen så att ingen kan komma åt det.

Sista steget är att göra en anmälan till polisen

Det behöver du göra för att kunna få ut ersättning från ditt försäkringsbolag. Har du blivit bestulen utomlands behöver du göra en anmälan i landet du befann dig i och en anmälan i Sverige.

När du har polisanmält förlusten kan du höra av dig till oss, så kan vi spärra själva telefonen. 

Då behöver vi:

Telefonens IMEI-nummer Diarie-numret från polisanmälan samt om du valt en 6-siffrig kod för upplåsning av telefonen. 

Så, då var vi klara.

Nu är det bara att fixa en ny mobil.  

Har du synkat din mobil mot Google Play, iCloud eller iTunes så är det bara att ladda ner alla appar och adressbok m.m. till din nya mobil, supersmidigt!

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 09-17 (lunchstängt mellan 12-13) 

Skapa ett ärende