Hur beställer jag ett abonnemang?

Hur går det till att beställa sitt abonnemang?

 

Vad kul att du funderar på att flytta över till oss!

Här kommer en sammanställning om hur allting fungerar, från det att du beställer ditt abonnemang tills du fått hem ditt SIM-kort och kommit igång.

 

STUDENT/VANLIGT

Första steget är att kika in på vimla.se/bestall och hitta vilken abonnemangsform du vill ha. Du kan välja mellan två alternativ: antingen vanligt abonnemang, eller student/under 18/55+

Skillnaden mellan de olika abonnemangen är månadskostnaden, och hur mycket surf du kan välja på abonnemanget. Student, barn och senior har samma rabatter.

 

När du väljer student/barn/55+ får du upp en ruta där du kan skriva in ditt personnummer, där gör vi en koll om du är under 18, har fyllt 55 eller om ditt personnummer är kopplat till studentkortet.

Om du studerar men inte är kopplad till studentkortet eller sjukpensionär så kan du beställa ett vanligt abonnemang och skicka in en bild på ditt intyg till oss så uppdaterar vi det manuellt!

Är det till ett barn så skriver du in barnets personnummer i rutan, så kommer du få skriva ditt personnummer som målsman senare i flödet.

 

TIPSNING

Hos oss på Vimla kan du sänka din månadskostnad om du tipsar dina vänner om Vimla.

Här kan du läsa mer om hur det fungerar med tipsningar: vimla.se/tips

 

Om du blivit tipsad av en vän och vill ta den av tipsrabatten så ber du bara din vän att skicka sin tipslänk till dig, så klickar du på länken och beställer via den.

Om du är osäker kan du dubbelkolla på sidan, så här ser det ut när du blivit tipsad:

 

 

VÄLJA NUMMER

Nästa steg i beställningen är att välja vilket telefonnummer du vill ha, eller om du vill flytta med ett befintligt nummer från en annan operatör.

 

Välja nytt nummer:

Vill du ha ett nytt nummer så klickar du på ”Välj ett nytt nummer” så får du upp några alternativ på nya nummer. Om du inte gillar dem kan du uppdatera listan genom att klicka på ”Hämta nya nummer”. Det finns en begränsning på fem sökningar, sedan behöver du vänta i 10 minuter innan du kan söka på nytt, detta eftersom att numren som dyker upp blir reserverade till dig medans du gör beställningen.

Om du vill ha ett speciellt nummer, tex ett som innehåller 222 så klickar du på ”Jag letar efter ett speciellt nummer” Då kommer en liten sökruta upp där du kan söka på de siffror du vill ha med i numret. Om du söker på 222 så kommer alla lediga nummer som har 222 i följd upp.

 

Flytta med ett nummer:

Om du vill flytta med ditt nummer från en annan operatör så skriver du in ditt telefonnummer i rutan för ”Flytta befintligt nummer”

För att numret ska gå att flytta behöver det vara registrerat på ditt personnummer hos den tidigare operatören och vara utan bindningstid. Om du har ett kontantkort som är oregistrerat behöver du först registrera det på dig hos din gamla operatör och det finns en guide för hur du gör det här.

 

När du beställt en nummerflytt så skickar vi en förfrågan till din gamla operatör om att ta över numret, och så fort de svarat skickar vi ett mail till dig med information om det blev godkänt.  

Om något går fel så står det i mailet hur du går vidare för att lösa det.

Är ditt nummer registrerat på någon annan kan du göra en överlåtelse av numret på vimla.se/fullmakt eller vimla.se/fullmaktforetag

Men vänta tills du lagt din beställning innan du fyller i uppgifterna för fullmakt .

 

Du kan själv välja datum för din nummerflytt, men det tar fyra vardagar för ett nummer att byta nät så du kan inte välja ett datum tidigare än det.

Vi rekommenderar att du väljer ett datum ca en vecka fram i tiden så du hinner få hem ditt nya SIM-kort innan nummerflytten sker.

Abonnemanget är aktivt direkt när du beställer det oavsett datum för nummerflytten. Om du inte vill använda ditt Vimla-abonnemang innan flytten genomförs så kan du pausa det genom att logga in på "Mitt Vimla" och gå till "Pausa eller avsluta abonnemang" och sedan trycka på "Pausa". Då är abonnemanget inaktivt och kostar ingenting förrän du väljer att återaktivera det.

 

UTLANDS- OCH BETALSAMTAL

När du väljer att abonnemanget ska vara öppet för utlands- och betalsamtal så gör vi en koll hos Creditsafe för att se om du själv är ansvarig för dina betalningar. Det är inte en riktig kreditupplysning och det är ingenting som påverkar ditt kreditbetyg.

Vi gör också en koll om du är folkbokförd i Sverige eller har skyddad identitet. Är du inte folkbokförd i Sverige kan du beställa ett abonnemang utan personnummer, notera då att du inte kan flytta med ett nummer eller öppna abonnemanget för utlands- och betalsamtal. Har du skyddad identitet är det säkraste alternativet att beställa ett oregistrerat kontantkort från till exempel Telenor.

 

PERSONUPPGIFTER

I nästa steg skriver du in dina personuppgifter och skapar en inloggning till Mitt Vimla.

Du får skriva in din mailadress och välja det lösenord du vill logga in med.

Det är viktigt att du skriver in en giltig mailadress som du själv har kontroll över, då mail är vår primära källa för information om abonnemanget och den som kontrollerar mailadressen kan göra ändringar i abonnemanget.

Det går bara att ha ett abonnemang per mailadress just nu, vi håller på att bygga om systemet så man senare ska kunna samla sina abonnemang under samma mailadress.

Däremot kan du komma runt det om du använder Gmail, då de inte räknar med punkter i mailadressen. Så om du skriver exempel@gmail.com och ex.empel@gmail.com så kommer alla mail som skickas till båda adresserna hamna i samma inkorg.

Tänk bara på att det blir olika användarnamn för Mitt Vimla på abonnemangen.

Nästa steg är att skriva in ditt personnummer och vi hämtar din adress från folkbokföringen. Dubbelkolla att adressen stämmer och att det finns med en c/o om ditt namn inte står på dörren/brevlådan, då det är hit vi kommer skicka ditt nya SIM-kort!

 

SLUTFÖR

I sista steget dubbelkollar du din valda samtalsmängd och datanivå och godkänner avtalet.

När du klickat på Gå vidare blir du skickad till Klarna, där du får välja betalmetod. Du kan välja mellan autogiro, kort eller faktura via e-post.

När du godkänt betalmetoden så är det klart!

 

VAD HÄNDER SEN?

Inom en timme skickas ett bekräftelsemail ut till din angivna mailadress och om du valt att flytta med ditt nummer så kommer ett separat mail med information om nummerflytten.

 

SIM-KORT

Dagen efter du beställt så skickar vi hem ett nytt SIM-kort till dig, det skickas med a-post och ska ta max fyra vardagar innan det kommer fram.

Om det inte kommit fram är det viktigt att man antingen loggar in på Mitt Vimla eller i appen och beställer ett nytt kort, eller hör av sig till oss så vi kan skicka ut ett kort till dig.

SIM-kortet som skickas till dig är ett Trippel-SIM som innehåller tre olika SIM-kortsstorlekar: Standard/Mini-, Micro- och Nano-SIM. Så det ska passa i alla telefoner, det är bara att ploppa ut den storlek du vill ha.

Tänk på att behålla delarna till kortet om du skulle behöva byta storlek i framtiden!

 

 

Om du beställt en nummerflytt på ditt abonnemang så finns det ett tillfälligt telefonnummer på ditt SIM-kort, som försvinner automatiskt när ditt riktiga nummer flyttas in. Du får alltså inget nytt simkort när nummerflytten skett, utan du använder det första vi skickat ut.

 

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende