Utlands- och betalsamtal

Om du inte har aktiverat betalsamtal och utlandssamtal när du beställde ditt abonnemang så behöver du göra det för att kunna nyttja betaltjänster eller ringa i eller till utlandet. 

 

När du väljer att abonnemanget ska vara öppet för utlands- och betalsamtal så gör vi en koll hos Creditsafe för att se att du är ansvarig för din egen ekonomi, att du är 18 år eller över, har ett svensk personnummer och är folkbokförd i Sverige. Det är inte en riktig kreditupplysning och det är ingenting som påverkar ditt kreditbetyg.

 

För att aktivera utlands/betalsamtal så loggar du in på Mitt Vimla och går till Inställningar i menyn till vänster. 

 

 

Klicka på den gråa knappen för att aktivera tjänsten. 

Om du är utomlands kan det ta upp till 48 timmar innan de nya inställningarna kommer till din telefon. Det finns ett trick som gör att det kan gå snabbare att få service, då går du in i Inställningar och väljer operatör manuellt. Du kan välja vilken operatör du vill i listan och funkar det inte med den första väljer du den nästa i listan tills du hittar en som fungerar.

 

På iPhone så görs det så här: Inställningar > Operatör > Slå av "auto" > Välj operatör i listan.

För Android görs det så här: Gå till Program > Inställningar > Fler nät > Mobila nätverk > Nätverksoperatörer > Sök efter nätverk > Välj operatör i listan.

 

Tills vidare kommer du kunna använda ditt Vimla-abonnemang inom EU oavsett vilken nivå du har på surf, samtal eller meddelanden (Du behöver fortfarande ha utlands- och betalsamtal aktiverat). I framtiden kommer du behöva ha en högre abonnemangsnivå än den lägsta (med ordinarie pris 100 kr/mån) för att kunna roama, men vi hör av oss senast 30 dagar innan du behöver uppgradera.

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende