Vanliga frågor om Vimla 2.0

 

Varför gör vi det här?

Vi har alltid trott på att vi kan vara mer än en vanlig mobiloperatör. Så under 2017 träffade vi massor av er användare för att förstå vad ni tycker är viktigt och vad vi som mobiloperatör skulle kunna göra för att ge er en bättre tjänst. Resultatet är det nya Vimla.

 

Vad blir bättre med Vimla 2.0?

Vår nya plattform ger oss förutsättningar att skapa helt nya tjänster för ditt mobilabonnemang. En direkt förbättring är t.ex. att du får datatrafik uppdaterad i nästan realtid på mitt vimla / appen. Den främsta anledningen till att vi går över till Vimla 2.0 är dock att kunna ge dig en bättre och häftigare upplevelse av vad en mobiloperatör kan erbjuda.

Vi kommer också snabbare kunna lansera nya teknologier, såsom VoLTE, wi-fi calling och e-sim.

 

Hur går bytet till?

För att påbörja bytet till det nya simkortet så går du in på sim.vimla.se och väljer att påbörja ditt simkortsbyte. Du kan läsa mer om det här

 

Fungerar Vimla 2.0 med alla telefoner? 

Vissa äldre telefoner som endast har stöd för 2G fungerar inte med 2.0 simkorten. Detta eftersom att tillverkarna för telefonerna inte längre kan ta emot nya operatörsuppdateringar. Har man en äldre telefon där vårt nya simkort inte fungerar så kontakta supporten så hittar vi självklart en lösning för att få det att fungera. 

 

Varför behövs ett nytt simkort?

Det är endast det nya simkortet som har stöd för de nya funktionaliteterna som kommer med Vimla 2.0.

 

Jag har precis fått hem mitt nya simkort men det fungerar inte

Om du precis fått ditt simkort så behöver du gå in här och välja en dag för aktivering av ditt simkort. 

Fram tills dess att den dagen du valt har passerat så ska du använda ditt nuvarande simkort precis som vanligt.

Ifall du redan har valt en dag för att byta simkort och det inte fungerar så kom in i vår chatt eller skicka ett mail till hej@vimla.se

 

Jag kan inte surfa med mitt nya simkort

Om du inte kan använda mobildata med ditt nya simkort så är det troligen inställningarna i telefonen som behöver korrigeras. Du kan se hur de ska ställas in för just din telefon här

Psst, dubbelkolla gärna att du har mobildata aktiverat också.

 

Jag kan inte skicka/ta emot MMS med mitt nya simkort

För att kunna skicka och ta emot MMS så krävs det först att du har mobildata aktiverat. Efter det så kommer du även behöva ha rätt inställningar för MMS. Du kan se hur de ska ställas in för just din telefon här

 

Varför ställs inte APN-inställningarna in automatiskt?

Varje telefontillverkare måste godkänna Vimlas nya simkort för att automatiskt kunna installera APN-inställningar i telefonen. De flesta tillverkarna har redan godkänt Vimlas simkort, men det är fortfarande några kvar. Därför måste vissa användare fortfarande fylla i APN-inställningarna manuellt i sin telefon.

 

Jag kan inte skicka betal-sms

Kontrollera att du har utlandssamtal/betalsamtal aktiverat på Mitt Vimla. 

 

Vad händer med min röstbrevlåda vid bytet?

Din gamla röstbrevlåda och eventuella sparade meddelanden försvinner när du byter till det nya simkortet. Den ersätts med vår nya röstbrevlåda där du kan spela in ett nytt talsvar och ta emot nya röstmeddelanden.

 

Kommer jag att behålla min sparade surf och mina tipsningar?

Ja, varken din abonnemangsform, din sparade data eller dina tipsningar kommer att påverkas av simkortsbytet

 

Måste jag byta till det nya simkortet?

Ja, alla kommer behöva byta till det nya simkortet. Däremot kan du själv välja om du vill göra bytet nu eller senare.

 

Kommer VoLTE / Wi-fi call och isåfall när? 

Ja det kommer så småningom att finnas på de nya simkorten, exakt när vet vi dock inte än.

 

Varför skickas inga leveransrapporter för SMS ut?

Vi har inte stöd för leveransrapporter med Vimla 2.0. Det är en funktion som inte är helt tillförlitligt hos någon operatör. Vi rekommenderar därför att man använder någon meddelande-app om man vill vara helt säker på att meddelandet är mottaget eller läst av mottagaren.

 

 

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende