Vanliga frågor om Vimla 2.0

 

Vad blir bättre med Vimla 2.0?

Vår nya plattform ger oss förutsättningar att skapa helt nya tjänster för ditt mobilabonnemang. En direkt förbättring är t.ex. att du får datatrafik uppdaterad i nästan realtid på mitt vimla / appen. Den främsta anledningen till att vi går över till Vimla 2.0 är dock att kunna ge dig en bättre och häftigare upplevelse av vad en mobiloperatör kan erbjuda.

Vi kommer också snabbare kunna lansera nya teknologier, såsom VoLTE, wi-fi calling och e-sim.

 

Hur går bytet till?

För att påbörja bytet till det nya simkortet så går du in på sim.vimla.se och väljer att påbörja ditt simkortsbyte. Du kan läsa mer om det här

 

Varför behövs ett nytt simkort?

Det är endast det nya simkortet som har stöd för de nya funktionaliteterna som kommer med Vimla 2.0.

 

Jag har precis fått hem mitt nya simkort men det fungerar inte

Om du precis fått ditt simkort så behöver du gå in på sim.vimla.se/valj-dag och välja en dag för aktivering av ditt simkort. Fram tills dess att den dagen du valt har passerat så ska du använda ditt nuvarande simkort.

Ifall du redan har valt en dag för simkort och det inte fungerar så kom in i vår chatt eller skicka ett mail till hej@vimla.se

 

Jag kan inte surfa med mitt nya simkort

Om du inte kan använda mobildata med ditt nya simkort så är det troligen inställningarna i telefonen som behöver korrigeras. Du kan se hur de ska ställas in för just din telefon här
Psst, dubbelkolla gärna att du har mobildata aktiverat också.

 

Jag kan inte skicka / ta emot MMS med mitt nya simkort

För att kunna skicka och ta emot MMS så krävs det först att du har mobildata aktiverat. Efter det så kommer du även behöva ha rätt inställningar för MMS. Du kan se hur de ska ställas in för just din telefon här

 

Varför ställs inte APN-inställningarna in automatiskt?

Varje telefontillverkare måste godkänna Vimlas nya simkort för att automatiskt kunna installera APN-inställningar i telefonen. De flesta tillverkarna har redan godkänt Vimlas simkort, men inte alla än. Därför måste vissa användare fortfarande fylla i APN-inställningarna manuellt i sin telefon.

 

Varför får jag meddelande om "Vill du aktivera LTE? Detta nätverk har inte..."?

Anledningen till detta är att Apple har en väldigt lång process för att godkänna nya simkort på marknaden. Samsung, Sony och andra stora mobiltelefontillverkare godkände Vimlas nya simkort för länge sen, men Apple är inte färdiga ännu. Detta är ingenting som påverkar någon funktionalitet i din telefon. Allt fungerar precis som vanligt.

 

Jag kan inte skicka betal-sms

Kontrollera att du har utlandssamtal / betalsamtal aktiverat på Mitt Vimla. 

 

Kommer jag att behålla min sparade surf och mina tipsningar?

Ja, varken din abonnemangsform, din sparade data eller dina tipsningar kommer att påverkas av simkortsbytet

 

Måste jag byta till det nya simkortet?

Ja, tillsut så kommer alla att behöva byta till det nya simkortet. Däremot kan du själv välja om du vill göra bytet nu eller senare.

 

Kommer VoLTE / Wi-fi call och isåfall när?
Ja det kommer så småningom att finnas på de nya simkorten, exakt när vet vi dock inte än.

 

Varför skickas inga leveransrapporter ut?

Vi har idag inte stöd för leveransrapporter. Det är en efterfrågad funktion dock, så vi jobbar på det!

 

Jag får ett meddelande i telefonen som säger: Din operatör tar eventuellt ut en avgift för de SMS som används till att aktivera iMessage.

Vi tar inte ut någon avgift för att aktivera iMessage.

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende