Varför står det "Ingen service" i min telefon?

Ibland händer det att telefonen tappar täckning och visar ett meddelande om att det inte finns någon service. Det kan finnas flera anledningar till detta, nedan finner du de vanligaste anledningarna och åtgärderna.

Om din telefon saknar täckning och visar "Ingen service" eller "Endast nödsamtal" så börja alltid med att starta om din telefon. Kvarstår problemet så testa att söka nät manuellt. Befinner du dig utomlands och har samma problem så kolla på guiden för "Utlands- och betalsamtal".

På iPhone så görs det såhär: Inställningar -> Operatör -> Slå av "auto" -> Välj operatör Vimla! eller Telenor i listan. 

För Android görs det såhär: Gå till Program -> Inställningar -> Fler nät -> Mobila nätverk -> 
Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverk -> Välj operatör Vimla! eller Telenor i listan.

Har du fortfarande problem så kolla att ditt abonnemang är aktivt och att du har rätt SIM-kort i telefonen. På baksidan av ditt SIM-kort finns ett nummer på 14 siffror. Kolla så att det stämmer överens med SIM-kortsnumret på Mitt Vimla. Du hittar det under Inställningar. 

Stämmer SIM-kortsnummer så testa ditt SIM-kort i en annan telefon och på en annan plats och se om det är samma fel då. Följer problemet med i en annan telefon du vet fungerar så kontakta oss.

 

Om telefonen visar "Ogiltigt SIM" 

Om du får meddelande om att SIM-kortet är ogiltigt så betyder det att telefonen är operatörslåst. Kontakta din gamla operatör som du har köpt telefon från så hjälper de dig att ta bort låset.

Var denna artikel till hjälp?

Tack för din feedback!

Chatten är öppen vardagar 9-17 med lunchstängt 12-13.

Skapa ett ärende